De focus op MKB: een groeimogelijkheid voor softwarebedrijven

Het midden- en kleinbedrijf (MKB) speelt een belangrijke rol in de Europese economie. Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en de nationale financieringsmaatschappijen van het Verenigd Koninkrijk melden dat 88% van de MKB-bedrijven een stabiele of stijgende omzetgroei heeft [1]. De reden voor deze prestatie is een sterke positionering en een hoog concurrentievermogen van het Europese MKB op nationale en internationale markten.

Het MKB moet zich echter aanpassen aan de recente technologische ontwikkelingen om concurrerend te blijven en de ruggengraat van de Europese economie te blijven. Een groot deel van het MKB maakt al gebruik van verschillende digitale toepassingen, e-facturatieoplossingen, cloud computing en samenwerkingssoftware, maar er zijn nog steeds mogelijkheden voor verdere digitalisering. De relatief nieuwe segmenten zoals big data en AI zullen naar verwachting in de nabije toekomst een snelle groei doormaken. 54% van de waargenomen MKB-bedrijven in Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk beweren dat zij verdere investeringen in digitale infrastructuur zien als een sleutel om in de toekomst concurrerend te blijven [1]. De noodzaak van MKB’s om verder te digitaliseren biedt nieuwe mogelijkheden voor softwareleveranciers.

MKB-bedrijven staan voor verschillende uitdagingen met de implementatie van digitale toepassingen in hun bedrijf. Vanuit het oogpunt van cloud computing is beveiliging de grootste uitdaging. MKB-bedrijven kunnen problemen ondervinden van het gebrek aan controle over hun IT-systemen bij het gebruik van de publieke cloud om hun gegevens op te slaan. Er is ook een gebrek aan inzicht in de infrastructuur en de kosten in verband met het gebruik van cloud computing-diensten [2], evenals schaarste aan gekwalificeerd IT-personeel. Cyber security scholing voor werknemers maakt extra investeringen onvermijdelijk [1], waardoor het lock-in effect van de software bedrijven verhoogt.

Samenwerken met professionele providers is een betrouwbare manier om cloudservices te implementeren. Deze bedrijven bieden expertise op het gebied van IT-infrastructuur en cyberbeveiliging en beschermen vervolgens hun applicaties. Interne bedrijfsgegevens kunnen ook beschermd worden met behulp van hybride cloudoplossingen, waarbij gevoelige gegevens opgeslagen kunnen worden in een private cloud en bedrijfstoepassingen gebruikt kunnen worden in de openbare cloud. Deze aanpak beschermt de gevoelige bedrijfsgegevens, zelfs wanneer de cloudtoepassing wordt aangevallen. Bovendien kunnen cloudservices kosten, tijd en middelen besparen in vergelijking met eenmalige investeringen in de IT-infrastructuur. Bedrijven profiteren van schaalbare gegevensopslag en veilige, locatie-onafhankelijke toegang tot hun gegevens met digitale applicaties en cloud computing-services. Bedrijven zijn niet meer gebonden aan hun kantoren en het is hierdoor mogelijk om overal te werken met behulp van cloudservices.

Strategieën voor softwarebedrijven om zich te richten op MKB-bedrijven

Softwarebedrijven hebben effectieve strategieën nodig om klanten in het MKB-segment te winnen. Zoals blijkt uit figuur 1 hebben MKB-bedrijven al verschillende nieuwe digitale oplossingen geïmplementeerd. E-invoicing en collaboration software worden reeds veel gebruikt met een aandeel van ongeveer 60% per stuk. Complexere technologieën zoals AI en big data worden minder vaak gebruikt door het MKB, terwijl een derde van de MKB-bedrijven van plan is om in de toekomst met deze technologieën te experimenteren. De interesse van MKB-bedrijven in de implementatie van complexere digitale oplossingen in hun bedrijf vormt een groeikans voor softwareleveranciers.

Pride Capital Partners

Wat is een haalbare strategie voor softwarebedrijven om hun aanwezigheid in het MKB-segment te verbeteren? Het verschuiven van bestaande marketingactiviteiten naar MKB-bedrijven, misschien zelfs om een nieuw gekwalificeerd sales team op te bouwen en zich te concentreren op mogelijke conversie van MKB-bedrijven. Een andere optie is het acquireren van bedrijven met bestaande MKB-klanten om te voorkomen dat een nieuw sales team vanaf nul moet worden opgebouwd en zodoende veel kostbare tijd te kunnen besparen.

De overgang naar een SaaS-model resulteert in een effectieve combinatie van service en het softwareproduct. Dit maakt het pakket betaalbaar en (kosten-) efficiënt voor het MKB, terwijl de softwareleverancier zijn verkoopprofiel meer kan verschuiven naar recurring inkomsten. Het resultaat van de overgang is een schaalbaar en flexibel product dat meteen veel aantrekkelijker wordt voor het MKB.

Hoe kan een mezzaninelening helpen het MKB te targeten?

Klassieke financieringsoplossingen zijn senior debt en equity. Beide oplossingen hebben hun voor- en nadelen voor de financiering van groeistrategieën. Met senior debt moeten bedrijven in een vroege fase starten met aflossen waardoor de focus al snel ligt op het managen van liquiditeit in plaats van groei en waardecreatie. Aan de andere kant brengt kapitaal-inbreng door middel van aandelen verwatering bestaande aandeelhouders met zich mee.

Tekortkomingen van beide financieringsopties kunnen worden verholpen door gebruik te maken van nieuwe en alternatieve financieringsoplossingen zoals mezzanine. Vooral wanneer bedrijven kijken naar groei, overnames, of investeringen in verkoop en marketing teams, stelt een mezzanine lening bedrijven in staat om hun bedrijven te laten groeien zonder aflossingen in de beginfase van de investering. Dit helpt het management om zich te concentreren op hun groeistrategie in plaats van zich zorgen te maken over liquiditeit.

Met betrekking tot buy & build strategieën, is mezzanine ook interessant in combinatie met een banklening. Bankfinanciering is de goedkoopste vorm van financier van dit type transacties, omdat de bank zekerheden heeft en een aflosschema hanteert waarbij direct wordt afgelost. Het toevoegen van een achtergesteld financieringsinstrument, zoals een mezzaninelening, biedt aandeelhouders de optimale hefboomwerking in de financieringsstructuur.

Vanuit het oogpunt van de aandeelhouder geeft mezzanine een optie groei te financieren zonder een groot deel van de upside weg te geven. In individuele gevallen zijn ook hybride structuren waar mezzaninefinanciers een lening verstrekken in combinatie met een klein minderheidsbelang. In alle gevallen is het financieren met behulp van een mezzanine lening een interessante manier om groei en acquisitie strategieën te facitiliteren, waardoor de ondernemers de meerderheid van de aandelen kunnen behouden.

Een mezzanine lening is ook een goede financieringsoplossing ter ondersteuning van het veranderen van het business model van eenmalige licenties naar een SaaS-model. Een mezzanine lening biedt liquiditeit op voorhand, die wordt aangevuld met een aflossingsvrije periode. Het is ondergeschikt aan senior instrumenten zoals bijvoorbeeld bankleningen en draagt tevens ook het ondernemersrisico. De verstrekte liquiditeit blijft binnen het bedrijf en kan bijvoorbeeld worden gebruikt om het bedrijfsmodel te transformeren naar een meer recurring profiel.

Mezzanine is een mix van beide werelden (debt en equity), waardoor het een flexibele financieringsoplossing is voor organische groei en buy & build strategieën. Met elementen zoals een aflossingsvrije periode, achtergestelde kenmerken en ‘convenant light’ financiering, is mezzanine een sterke aanvulling op senior debt en equity oplossingen om groei en bedrijven in transitie te ondersteunen.

Wil je meer weten over dit onderwerp en mezzanine financiering, neem dan gerust contact met ons op!

Fabian Kühn: [email protected]; +49 221 42914255
Baran Atmaca: [email protected]; +49 221 42914256
Laurens Asselbergs: [email protected]; +31 20 427 4242

 


[1] Abel-Koch, J., Al Obaido, L., El Kasmi, S., Fernández Acevedo, M., Morin, L., Topczewska, A. (2019), Going digital – The challenges facing European SMEs -European SME survey 2019, KfW Research.

[2] Assante, D., Castro, M., Hamburg, I., Martin S. (2016), The Use of Cloud Computing in SMEs, Procedia Computer Science 83, pp. 1207 – 1212.

Deel dit bericht:

Onze website maakt gebruik van cookies.

Bel me terug

reCAPTCHA is required.

Nieuwsbrief

Aanmelden Nieuwsbrief

reCAPTCHA is required.

Doe de check

Pagina-einde

1. Hoeveel medewerkers heeft uw onderneming?

Pagina-einde *

2. In welke sector bent u actief?

Pagina-einde

3. Wat is de omzet van uw onderneming?

Pagina-einde

4. Wat bent u voornemens te financieren?

Pagina-einde

Bent u benieuwd wat een mezzaninelening in uw situatie kan betekenen?
Laat onderstaand uw gegevens achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

U kunt hier meer lezen over enkele praktijkvoorbeelden

reCAPTCHA is required.