Waardecreatie in de digital agency markt

Als ondernemer/aandeelhouder ben je continu bezig met de vraag hoe je waardecreatie kunt realiseren en zelfs kunt versnellen.

Hoe realiseer je waardecreatie? Doe ik dat zelfstandig of door middel van overnames? Waar liggen groeikansen? Voor digital agencies liggen hier veel kansen, maar hoe benut je die en waar moet je op letten?

Consolidatie is en blijft één van de belangrijkste strategische thema’s voor digital agencies in 2021 en 2022. Nadat Mediamonks en DEPT de eerste slag hebben geslagen lijken steeds meer partijen dit spel te willen spelen, gebaseerd op de assumptie dat het toevoegen van additionele services en competenties zal leiden tot een grotere share of wallet. Uiteindelijk zullen de operationele efficiences én omvang een bijdrage leveren aan een betere exit multiple.

“In 2020 hebben wij circa 30 transacties gezien in dit domein, waarbij veruit de grootste multiple deal-doër Intracto was”; zegt Maarten Kuil van BDO Corporate Finance. Hij vervolgt: “In de loop van 2020 hebben we echter meer consolidatie platforms zien ontstaan, al dan niet gesteund door Private Equity. Zo is Candid uitgegroeid tot een Agency met ruim 200 FTE en voorzien we dat Happy Horizon en ACE dat aantal ook snel zullen halen. Maar ook onder de radar gebeurt veel. Zo is 4NG met een eigen fonds begonnen, waarmee ze kleinere partijen weten aan te trekken. Inmiddels is de vierde overname een feit, waarbij ondernemerschap een belangrijk thema is. Onze verwachting is dat er uiteindelijk 5 a 6 platformen ontstaan die de markt verder gaan consolideren, ieder in zijn eigen specialisme.” Een logische trend zal zijn dat er steeds meer kleinere deals zullen plaats vinden. Het speelveld van onafhankelijke 50-100FTE kantoren wordt steeds kleiner.

Daar speelt Ton Renes van 4NG handig op in; “We zien veel partijen die moeite hebben om door een glazen plafond te komen. Dat kan te maken hebben, omdat ze de goede mensen niet kunnen aantrekken of behouden enerzijds en dat klanten steeds hogere eisen stellen anderzijds. De enige weg vooruit is dan kiezen voor een niche strategie of je aansluiten bij een grotere groep. Wij bieden een ondernemende structuur met een duidelijk profiel en zijn daarmee in staat geweest in 18 maanden tijd 5 partnerships te sluiten.”

Het resultaat van consolidatie is (versnelde) realisatie van waardegroei. Waardecreatie wordt gevoed door diverse factoren, bijvoorbeeld wanneer de schaalbaarheid van de onderneming toeneemt. Schaalbare digital agencies zijn in staat om bij een stijgende omzet de winstmarges te verbeteren/behouden, doordat de utilisatie verbetert. Daarmee is het voor ondernemers relevant om naast expansie ook gefocust te zijn op het efficiënt inrichten van de onderneming.

Voorbeelden van knoppen waar agencies aan kunnen draaien teneinde omzetgroei te realiseren en kosten in de grip te houden staan in het volgende figuur:

Naast hogere omzet en winstmarges heeft de kwaliteit van de omzet ook impact op de waardering van de onderneming. De kwaliteit van omzet stijgt wanneer risico-elementen in de omzet afnemen: hogere mate recurring revenue, diversiteit/lock-in bij klanten, geografische spreiding, diversiteit in product- en dienstenportfolio (zie boom-figuur).

Pride Capital Partners, een private debt investeerder gericht op IT en softwarebedrijven herkent deze trends en ziet digital agency bedrijven uit haar portfolio, zoals Bluefield en The Valley, hier goed op inspelen. “In de digital agency markt herkennen wij de groeiende focus op recurring omzet en schaalbare business modellen en zien dat onze portfoliobedrijven hier goed op inspelen. Dit leidt tot toenemende waardecreatie en een aantrekkelijk profiel voor investeerders.”; zegt Lars van ’t Hoenderdaal, Managing Partner van Pride Capital Partners.

Bluefield, een digital agency uit Amsterdam, realiseerde recentelijk drie gerichte overnames. “Door het doen van deze overnames zijn wij in staat onze accountable growth strategie voor onze relaties in te vullen. Een slimme combinatie van marketing, design, technologie en data draagt bij aan de strategische ambitie van onze relaties”. Hierdoor zetten we in op de trend marketing echt te laten bijdragen aan de bedrijfsdoelstelling.” zegt Erik Klein Nagelvoort, Partner en mede-eigenaar van Bluefield.

Digital agencies trachten hun omzet in kwantiteit als kwaliteit te verhogen teneinde waardecreatie te realiseren. De oplossing hiervoor kan zowel autonoom als via overnames zijn. The Valley ontwikkelde bijvoorbeeld onder de vlag van Nominow een eigen customer data platform. Hierdoor is The Valley in staat een gestandaardiseerd product aan klanten aan te bieden, hetgeen recurring en schaalbaarder is dan project-werk. Maar ook dit brengt uitdagingen met zich mee; extra FTE allocatie, ontwikkelingsuren, website ontwikkeling en outsourcing van middelen die je niet in-house hebt. Als dit allemaal vorm krijgt moet je het product gaan verkopen. Ook dat komt met de nodige uitdagingen in vergelijking met vertrouwde, project gedreven business modellen.

“In alle eerlijkheid, we hadden een stuk sneller gegaan als we een overname hadden gedaan. Een overname met een gereed product, een team van specialisten, en een running business. Producten maken, onderhouden, doorontwikkelen en verkopen is echt een andere business gebleken,” zegt Auke Meijer, CFO/COO van The Valley, “Echter, door het platform in-house te ontwikkelen kun je goed sturing geven en we hebben nu een mooie mix van klanten op het platform met recurring inkomsten en daarnaast verdienen we ook nog aan urenomzet.”
Welke afwegingen maak jij in het realiseren van aandeelhouderswaarde?

Dit artikel is een eerste in een korte reeks van artikelen omtrent waardecreatie in de digital agency markt. Wil je meer weten over dit thema en hoe je waardecreatie kunt realiseren, neem contact op met Pride Capital Partners of BDO.

Over Pride Capital Partners

Pride Capital Partners, met kantoren in Amsterdam en Keulen, verstrekt hybride kapitaal-oplossingen (‘private debt’) aan bedrijven die actief zijn in de software- en IT-sector in de Benelux en DACH-regio. Pride Capital Partners support deze bedrijven in de stap naar de volgende fase en richt zich specifiek op de volgende transacties: groei, overnames en management buy-outs.

Voor meer info, aarzel zeker niet om ons te contacteren:

Laurens Asselbergs
[email protected]
+31 6 11085418

Over BDO Corporate Finance

BDO Corporate Finance ondersteunt bij vraagstukken op het gebied van fusies, overnames, waardebepalingen en financieringen. Heeft u vragen over het kopen of verkopen van een onderneming, in binnen- of buitenland? Onze adviseurs staan u graag te woord. We geven u graag een nieuwe perspectief.

Maarten Kuil
[email protected]
+31 6 23292879

Deel dit bericht:

Onze website maakt gebruik van cookies.

Bel me terug

Nieuwsbrief

Aanmelden Nieuwsbrief

Doe de check

Pagina-einde

1. Hoeveel medewerkers heeft uw onderneming?

Pagina-einde *

2. In welke sector bent u actief?

Pagina-einde

3. Wat is de omzet van uw onderneming?

Pagina-einde

4. Wat bent u voornemens te financieren?

Pagina-einde

Bent u benieuwd wat een mezzaninelening in uw situatie kan betekenen?
Laat onderstaand uw gegevens achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

U kunt hier meer lezen over enkele praktijkvoorbeelden